Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

ELECTRONIC SOUNDS: PULSE FESTIVAL - HISTORY OF ELECTRONIC MUSIC (Antw)

NONE | MUZIEK
za 14.03.2015 | 11:00

door Sam De Brabander

Van analoge freaks tot dj’s. Iedereen die maar een beetje voeling heeft met hardware of platen weet het: het vergt heel wat tijd en moeite om het hele verhaal achter elektronische muziek te vatten. Hoe is het mogelijk dat de New Beat bij ons ontstond? Waarom kon een sound als die van een Roland 909 zoveel impact hebben op Detroit? Al snel heb je door dat er zoveel meer te leren valt dan enkel het overvloeien van genres in elkaar. Alsof dat nog niet genoeg is, staat de productie van house of techno geen moment stil. In tijden van snelheid en muzikaal overaanbod wil Pulse Festival – History of electronic music een blik werpen op het analoge verleden om het heden beter te begrijpen. Elektronische muziek verbindt als geen ander en dus ging Tumult.fm op de koffie in Antwerpen, waar de tweede editie van het festival op zaterdag 14 maart plaatsvindt.

 

 

Het is een regenachtige dag. Maart heeft haar eerste buien gebaard en dus is er koffie nodig om je door de dag te helpen. Die krijg ik van Filip Maes, één van de vier organistoren achter Pulse Festival. Onder Feiern organiseerde hij vroeger feesten, net zoals Ian Wittevrongel, Joeri Bruyneels (Acid Call) en Tony Coupé (Technoir) dat deden. In vzw Cornerstone delen ze, naast hun achtergrond, ook elkaars visie: tijdens hun avonden probeerden ze allen de dansers iets meer mee te geven. ‘Jongeren die elektronische muziek consumeren, weten vaak niet welke geschiedenis erachter schuilt. Je kan het pure gevoel via de muziek meegeven, maar het is niet evident om de hele housegeschiedenis op een feest uit de doeken te doen. Tijdens Pulse Festival kunnen we dat wel; ook al weten we dat velen enkel willen feesten, toch laten we  hen kennis maken met het analoge verleden om de muziek van vandaag beter te begrijpen. Als we al een klein percentage van onze bezoekers kunnen aanzetten om dieper te graven in de muziekgeschiedenis, dan is onze al missie geslaagd.’

 

Breed programma 

Geen gemakkelijke taak in een scene waar het digitale nog steeds de overhand heeft. Toch wil Pulse met haar brede programma mensen aanzetten om zelf aan de slag te gaan met analoge toestellen. Zo kan je in de Vintage Synth Room artiesten als San Soda, Title of Dektro aan de slag zien. In de Lecture en Vinyl room kunnen dj’s dan weer terecht om hun tracklists meer diepte geven. Onder leiding van Kong wordt er met o.a. FCL (Red D & San Soda), Hantrax en Jimmy Dewit verder gegaan dan de voorgekauwde floorfillers. ‘Ik kijk uit naar de lezingen van dit jaar en in het bijzonder naar de samplesessie van Jimmy Dewit’, stelt Filip. ‘Wat de doorsnee clubganger vaak niet weet, is dat veel houseplaten zijn gesampled van oude disconummers. Sampling hoeft trouwens niet zozeer als iets negatiefs te worden bestempeld. Doordat producers samples anders gebruiken of samen leggen, ontstaat er net een andere dynamiek die minstens evenwaardig kan zijn aan het origineel.’

 

Dewit had vroeger een gelijkaardig radioprogramma op Studio Brussel, maar de heren achter Pulse zijn van mening dat de tijden waarin radioshows een toonaangevende functie hadden voorbij zijn. ‘Vroeger groeven shows als Liaisons Dangereuses (radioshow op Studio Brussel met Sven Van Hees, sdb) wekelijks naar speciale platen waar luisteraars nog nooit van hadden gehoord. Het bood een bijzonder perspectief op het aanbod, dat sindsdien enkel maar groter en toegankelijker is geworden. Je verliest al snel het overzicht in de zee van producties, die ons hapklaar moeten bereiken.’ Toch bieden enkele lokale radioshows nog een leidraad, stelt Filip. ‘Er zijn wel nog uitzonderingen op zenders als Scorpio, Radio Centraal en Urgent.fm. Zij staan voor het geloof dat mensen wel degelijk een verschil kunnen maken met hun selectie.’

 

 Gesloten wereld

‘We zijn muziekfreaks’, zegt Filip en hij loopt naar zijn platenspeler om de b-kant van een plaat op te leggen. Hoewel dat niet noodzakelijk negatief hoeft te zijn, impliceert het ook dat die analoge wereld eerder een gesloten wereld is waarin kennis noodzakelijk is. ‘Waarschijnlijk komt dat inderdaad zo over, maar net daarom is Pulse noodzakelijk; we willen die gesloten wereld opnieuw openbreken en tastbaar maken voor de mensen. Toch kunnen we niet alles omvatten en bieden we maar een perspectief op die geschiedenis. Pulse moet vooral een vertrekpunt zijn om verder te graven; een duwtje in de rug om zelf aan de slag te gaan.’

 

En terwijl de regen harder begint te tikken op het dakraam, wordt duidelijk dat Pulse niet dé geschiedenis van elektronische muziek probeert neer te schrijven. Eerder vertelt het festival slechts een geschiedenis. ‘Het verhaal van de hardware en de cultuur die er rond heerst, dat is onze insteek. Dat vormt geen keuze tegen elektronische muziek die door software is gecreëerd, maar we vinden het net verrijkend voor bedroomproducers  die Ableton gebruiken om de analoge kant van de zaak te leren kennen.’ En omgekeerd. Maes sluit niet uit dat Pulse ooit ook het softwareverhaal opneemt, maar hij ademt hardware. ‘De twee kunnen elkaar zeker versterken. Het is fascinerend om te zien welke richting elektronische muziek uitgaat, zeker as je weet dat het een vrij recent gegeven is.’

 

 Democratisering

Van de dure synths (zoals de Yamaha CS80) uit de jaren 70 die enkel voor Stevie Wonder waren weggelegd tot de goedkopere toestellen van Roland en Korg in de jaren 80. ‘De democratisering zorgde voor een explosie van elektronische producties, net zoals de nieuwe goedkopere versies nu zorgen voor een revival’, stelt Filip. Jonge mannen zoals Dektro spelen niet op de gekende dure Juno, maar zijn wel gebeten door knoppen en kabels. ‘Roland en Korg brengen nu goedkopere machines op de markt die op oude toestellen zijn gebaseerd. Soms met nieuwe functies, zoals de Korg Arp Odyssey die hier ook voor het eerst wordt getoond. Er is hoe dan ook opnieuw een tendens om analoog te gaan en dus geven we het jonge volk hier ook de kans om zich te laten zien.’ Filip weet als geen ander waarin het voordeel van die toestellen schuilt. ‘Alle mogelijkheden liggen voor je en je creëert sneller iets concreets. De combinaties zijn beperkter dan de softwareprogramma’s, waar de opties eindeloos zijn en je veel tijd verliest in het zoeken.’

 

Wanneer we de deur achter ons dichttrekken, komt al snel een geruststellende gedachte bij ons op. Wat de toekomst ook moge brengen voor elektronische muziek: de geschiedenis is in goede handen bij Pulse. Op 14 maart kan je in het Zuiderspershuis terecht voor een hele dag vol lezingen, muziek en unieke optredens. Zo zijn ’s avonds Hiele, Invision en The Chicago Shags te gast voor enkele analoge jams. Alle info en programma vind je via hun facebookpagina, een compilatie van de lezingen van vorig jaar met Peter Decuypere, Tomaz en Metrobox tref je in de marge. Om al helemaal in de mood te komen, kan je op 22tracks.com een bijzonder mooie lijst vinden met nummers die het festival definiëren.

 

http://22tracks.com/bru/pulsefestival

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓