Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

DE ZAAK MAKROPOULOS | OPERA BALLET VLAANDEREN

REVIEW | PODIUM
zo 09.10.2016 | 18:15

door Sara Logghe

Wat nogal traag op gang kwam, bleek uiteindelijk de gedroomde seizoensopener te worden voor het Opera Ballet Vlaanderen. Zowel scenografisch, muzikaal als verhaaltechnisch wist de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó meer dan te overtuigen. Zijn versie van de Tjechische opera "De Zaak Makropoulos" (met in het Tjechisch blijkbaar het accent op de "ou") denderde over de zaal heen. Leoš Janáčeks opera heeft veel weg van een thriller met sciencefiction-allure. Centraal staat Elina Makropoulos die door een levenselixir dat haar vader als alchemist van keizer Rudolff II op haar heeft uitgetest, al meer dan 300 jaar leeft. Het drankje is bijna uitgewerkt en dus is Elina op zoek naar de formule van het levenselixir. Elina kende slechts één geliefde, baron Prus, en gaf hem deze formule. Daarom wil ze absoluut zijn testament kunnen inzien. Wanneer dit uiteindelijk lukt, vraagt ze zich echter af of een leven zonder de begrenzing van de dood wel te verkiezen is.

 

Dramaturg Piet De Volder liet ons in de inleiding weten dat zowel het personage van Elina Makropoulos (prachtig vertolkt door Rachel Harnisch) als alle andere figuren, hun rol voor het eerst zingen. Toch leek de cast absoluut goed in hun rol te zitten. Vooral Raehann Bryce-Davis wist ons als Kristina -Kristientje- te vertederen, maar alle eer gaat toch wel naar de hoofdrolspeelster. Deze haast onherkenbare Zwitserse sopraan vertolkte de kille Elina op een fantastische en lijflijke manier. 

 

Diezelfde inleiding bleek opnieuw erg nodig als introductie, maar vooral om het verhaal te kunnen volgen. Oké, je weet dan wel op voorhand hoe alles afloopt, maar toegegeven de verwarrende scènes -in een prachtig 60's decor- waren niet altijd even vlot te volgen. Dat hoeft uiteraard niet bij opera, maar de verwijzingen naar Ziggy Stardust waren ons wellicht niet opgevallen zonder het benadrukken ervan in deze inleiding. Blijkbaar was dit ook de laatste opera van Leoš Janáčeks waarvan hij zelf nog de première mocht meemaken. Het is een duister science fiction verhaal geworden, met een luguber hoofdpersonage. 

 

De zaak Makropoulos werd voor ons alvast een fantastische seizoensopener -en dat zonder gebakje bij gebrek aan een pauze. De lat werd meteen hoog gelegd wat ons extra benieuwd maakt naar de volgende opera en balletvoorstellingen binnen het border line thema van het nieuwe operaseizoen. 

 

Foto's © Annemie Augustijns

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓