Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

PINK OCULUS | CHARLATAN

REVIEW | MUZIEK
wo 19.10.2016 | 20:00

door Silke Bomberna

Ze stond al sinds Glimps 2015 op ons lijstje van talent om naar uit te kijken, dus waren we heel blij toen Pink Oculus afgelopen woensdag het prachtige Gent kwam opzoeken. De Nederlandse Esperanza Denswil kwam haar nieuwste EP Delicious voorstellen. Gelukkig maar, want we waren al ettelijke maanden aan het smachten naar nieuw werk van deze Amsterdamse sensatie. Vergezeld door multi-instrumentalistenduo Badjekkah (Gino Cochise en Mano Yeah), al meer dan vier jaar haar vaste band, mocht ze All Eyes on Hip Hop in de Charlatan openen.  

 

 

Who you tryin’ to look like? Who you wanna act like? Who you tryin’ to sound like? Us, it’s us, yeah, damn, ze heeft ons door.

 

 

Pink Oculus mag zich na de release van Delicious met onze zegen het epitheton ‘veelzijdig’ aanmeten: de EP bevat vier volledig verschillende nummers en dat heeft de Charlatan geweten. ‘Us’ introduceert haar meteen als een dame waar niet mee te spotten valt. Who you tryin’ to look like? / Who you wanna act like? / Who you tryin’ to sound like? / Us, it’s us, yeah, damn, ze heeft ons door. Maar de Amsterdamse is heus niet alleen stoer: ‘Birds’ is een gevoelig staaltje R&B dat je zonder al te veel moeite terug doet verlangen naar cocktails en zomerzon.

 

Pink Oculus liet ons een sterke vrouwelijke rapper, die bovendien niet vies is van een vleugje jazz of soul in haar muzikale mix, zien. Tussen haar nummers door spuwt Denswil speels haar swag op ons af. Ook op de EP mocht een iets puurdere raptrack niet ontbreken. Zelfs met hoofdzakelijk enkel percussie als begeleiding is ‘Top 10’ een dijk van een nummer. “Do you feel delicious?”, vraagt Denswil. Niet bepaald, maar geen probleem, Pink Oculus voelt zich duidelijk verrukkelijk genoeg voor ons allemaal. Sensueel kan ze ook zijn.

 

 

Pink Oculus heeft een pracht van een EP uit, eentje die boven alles doet verlangen naar een album.

 

 

Het enige moment waarop Denswil ons minder kon boeien was toen ze de covers speelde. In haar eigen nummers mengt ze zo gemakkelijk jazz, soul of hiphop dat we eigenlijk niet meer onder de indruk kunnen zijn van een zoveelste gevoelige cover van Gnarls BarkleysCrazy’. Zelfs het meer originele, voor ons Belgen helaas door Milk Inc. verpeste, ‘Tainted Love’ kon ons niet helemaal overtuigen.   

 

Pink Oculus heeft een pracht van een EP uit, eentje die boven alles doet verlangen naar een album. Toch voelt u een “maar” komen, en die zullen wij u geven: we missen een beetje de vette beats van ‘Overdue’ en -vooral- ‘Sweat’. We begrijpen ook best dat Badjekkah bestaat uit muzikanten die wel eens graag improviseren en hoewel het fraai is dat Pink Oculus hen daar de ruimte toe laat, mag het van ons toch wat strakker. Maar hé, when the queen is in the building, all that’s left to do is sweat en dat hebben we gedaan.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓