Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

WOMEN WHO KILL | PINX 2017 | SPHINX CINEMA

REVIEW | FILM
wo 25.01.2017 | 19:00

door Ben Ghyselinck

Dag drie van Pinx werd afgesloten door Women Who Kill van Ingrid Jungermann. Het debuut van de New Yorkse lijkt op basis van de korte inhoud een dramafilm, maar draait eerder uit op een dramacomedy. Want met een scherpe komische timing bovenop een laagje sarcasme wordt het op bepaalde momenten verdomd grappig.

 

Waar Morgan (Jungermann) en Jean (Ann Carr) elkaar kwijtraakten in hun emotionele relatie, vinden ze elkaar helemaal in hun professionele samenwerking. Ze maken namelijk misdaad podcasts over vrouwelijke seriemoordenaars met als titel, hoe kan het anders, Women Who Kill. Het ideale uitgangspunt voor een late vrijdagavond film. Wanneer Morgan een relatie begint met Simone (Sheila Vand) gaan de poppen dansen en de ballen rollen. De platonische relatie tussen Morgan en Jean, die nog steeds samenwonen en dagelijks dezelfde breedbandverbinding delen, komt onder druk te staan wanneer Simone weleens het onderwerp van hun podcast kan worden. Is het relationele onzekerheid tussen twee jonggeliefden of pure paranoia, dat valt te ontdekken. Toegegeven, de vertolking van Vand laat ruimte voor verdachtmaking, met mysterieuze blikken en een onbestemde houding. Goede casting heet dat. Gooi daar nog wat dramatisch muziek tegenaan en je hebt een verdachte. Hier ontbreekt het de film aan een zekere finesse. Verdachtmaking zijn veelal gebaseerd op losse feiten en toevalligheden. En hoewel de film een zekere spanning opbouwt, schuif je tocht niet helemaal voor op je zetel voor de ontknoping.

 

 

De platonische relatie tussen Morgan en Jean komt onder druk te staan wanneer Simone weleens het onderwerp van hun podcast kan worden.

 

 

Jungermann legde haar hart en ziel in dit debuut. Naast het acteren en regisseren, stond ze ook in voor het scenario. En die gedrevenheid voelen we door tekst. Alle oneliners en situaties geven blijk van een soort doorleefdheid. Allemaal lijken ze doorheen de jaren verzameld en nu door Jungermann in een filmscenario gegoten. De film won meerdere prijzen voor het scenario, onder meer op het Tribeaca Film Festival. En dat onderstreept meteen de sterkte van deze film. Wij geven graag een vermelding aan Ivan Howard, die instond voor de muziek. De man slaagt er in een komedie en dramafilm muzikaal te verbinden, wat niet meteen een eenvoudige opdacht is. En toch creëerde hij een sound die zowel spannend als ongedwongen aanvoelt en de film keurig verpakt.

 

Women Who Kill verdiende een grotere Gentse opkomst, hoewel late vrijdagfilms niet meteen publiekstrekkers zijn. En zo trekt Pinx richting weekend, waar nog enkele aantrekkelijke films op het programma staan die zelfs Hollywood niet onberoerd lieten.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓