Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

FEEST EN FILMGENOT: FILM-PLATEAU BESTAAT 20 JAAR

REVIEW | FILM
do 16.03.2017 | 15:45

door Lennart Soberon

Op 5 maart 1997 gingen de lichten van een nieuwe filmzaal in een hoekje van Gent voor de eerste maal aan. De zaal had karmozijnen zetelbekleding en was gevuld met studenten, professoren en cinefielen; allen waren ze de eerste leden van wat die avond de Universitaire Filmclub werd gedoopt. De lichten doofden en de filmprojector schoot aan; met de vertoning van Visconti’s Dood in Venetië (1971) werd de geboorte van Film-Plateau beklonken.

 

Film-Plateau is de universitaire filmclub van de Gentse Universiteit. De cinemazaal in de Paddenhoek heeft nu plaatsgemaakt voor de blauwe zetels van KASKCinema, maar na twintig jaar blijft Film-Plateau ijverig filmklassiekers programmeren gericht op studenten uit het Gentse. Het initiatief om een eigen filmzaal en filmclub binnen de Gentse universiteit te hebben kwam van oprichter Prof. em. Etienne Vermeersch, die nu de positie van erevoorzitter inneemt. De naam is ontleend aan uitvinder en Gents hoogleraar natuurkunde Jozef Plateau, die met zijn fenakistiscoop een belangrijke bijdrage leverde aan de vroege technologie van filmvertoning. De missie van de filmclub was om een plek te creëren die studenten een gelegenheid bood canonieke werken uit de filmgeschiedenis in hun originele staat te bekijken. Dat was de tijd voor torrents, smartphones en streamingdiensten; filmklassiekers zijn nu slechts een muisklik verwijderd. Desondanks is Film-Plateau relevanter dan ooit en vormt de filmclub na twee decennia een gevestigde waarde binnen het Gentse cinemalandschap.

 

Om de authentieke ervaring van deze klassiekers te bevorderen wordt er steeds analoog geprojecteerd.

 

 

Naast het vertonen van bekende en alternatieve werken binnen een thematisch kader, richt Film-Plateau zich ook op film als bredere beleving. Met haar wekelijkse programmatie poogt het zo een plaats te bieden voor de cultivatie van cinefiele passie. Een gelegenheid voor studenten om samen te komen, te discussiëren en zich te verrijken met alle schatten die cinema te bieden heeft. Om de authentieke ervaring van deze klassiekers te bevorderen wordt er steeds analoog geprojecteerd. De korrelige textuur van pellicule steekt stijlvol af tegenover de vaak te nette digitale projectie en ademt een charme die op het vlak van filmbeleving ongeëvenaard is. Daarbovenop worden vele films van een korte inleiding voorzien die het werk kadert binnen een bredere ontwikkeling en esthetiek.

 

Dit semester viert Film-Plateau haar twintigste verjaardag op spectaculaire wijze. Om een nieuw hoofdstuk (of eerder rolwissel) van de filmclub in te zetten werden de website en het programmaboekje van een complete make-over voorzien. Op de poster prijst dit semester Antonioni’s Blow Up (1966) die illustratief is voor het programma gewijd aan het thema van ‘filmbeleving en cinefilie', waarbij wekelijks films gedraaid worden die reflecteren over filmkijken als activiteit van liefde, identiteitsvorming en voyeurisme. Film-Plateau brengt dit semester niet alleen hulde aan klassiekers binnen de filmgeschiedenis, maar viert zijn jubileum evenals met het eren van haar eigen filmclubkroniek. Verschillende voorstellingen die als precedenten gelden in haar bestaan worden overgedaan.  Zo herneemt huispianist Tom Van der Schueren de muzikale begeleiding bij de film die gold als zijn eerste optreden voor Film-Plateau: Das Kabinett Des Dr Caligari (1920). De zwanenzang van deze reeks vormt de vertoning van Dood in Venetië (1971). Om zo het semester af te sluiten met hoe het allemaal ooit begon.

 

 

Buiten het programmeren van klassiekers, viert Film-Plateau zijn jubileum met het eren van haar eigen filmclubkroniek.

 

 

Omdat een jubileum ook een feest behoeft, worden er doorheen het semester ook een reeks spectaculaire evenementen georganiseerd. Zo was er de anti-Valentijnvoorstelling van het Duits melodrama Martha (1971), waarbij happy endings en kleffe romantiek de rug werden toegekeerd in ruil voor een tearjerker van jewelste. Afgelopen week ging er ook het epische filmetmaal ‘Day For Night’ door. Dit evenement, in samenwerking met KASKCinema en Cinea, bood je de kans om de grenzen van je filmliefde af te tasten en je geestelijke gezondheid op de proef te stellen, door je te onderwerpen aan 24 uur amper onderbroken filmkijken. En dan is er nog de Film-Plateau Filmquiz. Vrijdag 17/03 verandert de klassieke filmzaal in de Paddenhoek voor de derde maal op rij in een colosseum voor cinefiele competitie. Omdat de vraag naar inschrijvingen zo groot was, wordt de quiz dit jaar parallel in KASKCinema gehouden, wat een spectaculair deelnemersaantal van rond de 150 strijdlustige quizkrachten oplevert.

 

Film-Plateau mag dan al een tijdje meegaan, het is duidelijk dat de aftiteling nog lang niet in zicht is. Zolang Gent filmminnende studenten kent die de annalen van de filmgeschiedenis willen verkennen, zal er de dinsdagavond steeds een greep uit (en naast) het canon te bezichtigen zijn.  

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓