Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

VERSLAG VAN DE DAG | GENT JAZZ FESTIVAL | DONDERDAG 6 JULI

REVIEW | MUZIEK
vr 07.07.2017 | 09:45

door Sara Logghe

Dag 1 van het Gent Jazz Festival zit er op. Tumult.fm is alvast enthousiast over deze eerste dag. De toon is gezet voor dit en volgend weekend. Kadhja Bonet, een jonge zangeres uit Los Angeles mag Gent Jazz openen op de Main Stage. Dat is geen gemakkelijke opdracht. Er is nog niet veel volk op de weide, mensen willen eerst hun drankje halen en het weer zat niet mee. Daar is Kadhja helaas niet mee opgezet. Toch slaagt deze zangeres er in ons te overtuigen van haar talent want zingen kan ze wel degelijk. Ze begint haar show jammergenoeg met aan te geven dat ze nog maar 20 uur in België is. Dat ze moe is, wordt snel duidelijk. Na een kortere set dan voorzien, verlaat Kadhja Bonet samen met haar drummer het podium zonder dat duidelijk aan te kondigen. Het publiek blijft een beetje verweesd achter. Gelukkig heeft zelfs een vermoeide Kadhja een ongelooflijke stem waardoor we deze naam niet snel zullen vergeten. 

 

Op zoek naar meer enthousiasme begeven we ons naar de Garden Stage. Compro Oro, een Gentse band die exotisch aandoende beats maakt, brengt onze heupen na enkele minuten aan het wiegen. Vooral percussionist Robbe Kieckens bewerkt zijn xylofoon op een erg aanstekelijke manier. Het wordt al snel een paar graden warmer op de Garden Stage.

 

Miles Mosley houdt deze sfeer meer dan aan. Samen met een aantal jazzmuzikanten uit Los Angeles richtte hij de West Coast Get Down band op. Op Gent Jazz Festival brengt hij met Cameron Graves (toetsen), Tony Austin (drums), Howard Wiley (sax) en Chris Gray (trompet) een aantal nummers uit hun repertoire. Even wanen we ons in Lalaland wanneer Mosley vertelt dat ze een nummer hebben geschreven als troost voor al die artiesten in LA die het zo graag willen maken maar daar niet in lijken te slagen.

 

Onze dansbenen kregen even rust aan het begin van de set van GoGo Penguin. De twee nieuwe nummers van deze drie ambassadeurs van de nieuwe jazzschool zijn een perfecte inleiding van een set die steeds meer uptempo wordt. Dus jawel er wordt opnieuw gedanst. Drummer Rob Turner voegt met zijn elektronisch aandoend slagwerk aardig dansbare tonen toe aan de minimalistische piano (Chris Illingworth) en de diepe dubbele bas (Nick Blacka). De gedurfde combinatie van nieuw werk met slechts enkele gekende nummers zorgt alvast voor de topper van de avond. 

 

Grace Jones wordt door alle artiesten aangekondigd als de act van de avond en het is ook duidelijk dat de meerderheid van het publiek aankomt op de weide een half uurtje voor de start van haar concert. Dat deze diva weet hoe je een publiek entertaint dat blijkt vanaf de eerste noten en kostuumwissel na elk nummer. Dat deze Jamaicaanse zangeres, actrice en model in haar eigen wereld leeft, wordt dan weer duidelijk door haar onsamenhangende bindteksten waarmee ze het publiek vooral in de war brengt. Eenmaal je hieraan gewend bent, kom je in een spektakel terecht van reggaetonen, indianen strepen, Afrikaanse maskers, exotische paaldansers begeleid door de herkenbare stem van Grace Jones. Waar je haar wel voor moet bewonderen, is het feit dat Grace Jones ongelooflijk veel plezier heeft in performen en dat straalt letterlijk van het podium af. 

 

United Vibrations krijgt de moeilijke taak om na Grace Jones nog mensen te motiveren naar de Garden Stage af te zakken. Dat lukt helaas niet helemaal. Slechts een beperkt groepje van enthousiastelingen kwam naar de kleine tent om mee te wiegen op de spirituele beats van deze vier jonge heren. Misschien wat jammer voor hen om op dit moment geprogrammeerd te zijn, want sfeer brengen ze wel degelijk.

 

Herbeluister hier de radioshow met interviews van Miles Mosley, Gogo Penguin en United Vibrations:

 

Foto's: Felien Huysman

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓