Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

VERSLAG VAN DE DAG | GENT JAZZ FESTIVAL 2019 | MAANDAG 8 JULI

REVIEW | MUZIEK
di 09.07.2019 | 16:15

door Hanne Van Haelter

Maandag 8 juli 2019 zal de geschiedenis ingaan als een van de meest turbulente dagen van Gent Jazz in recente geschiedenis. Midden februari wist het festival in recordtijd de Bijlokesite uit te verkopen. Dat had natuurlijk alles te maken met de geplande headliner van de avond: Gordon Matthew Thomas Sumner, alias Sting. Een kleine drie uur voor het concert viel het concert in het water wegens ziekte: een domper voor de 6000 toeschouwers. Door de late annulatie werd ook vervaging zoeken onmogelijk. En zo stonden de spotlights plotseling helemaal gedraaid op het Belgische talent op de affiche. 

 

De dag startte met de multi-getalenteerde Esinam. De jonge Brusselse combineert avant-garde-elektronica met jazz en slaagt er in daar een vleugje Afrikaanse tribalmuziek aan toe te voegen. sTijdens het concert liet Esinam zien dat ze een geschoolde pianiaste en fluitiste is, en dat ze dit moeiteloos kan combineren met percussie en zang. Die mix van instrumenten versmelt prachtig tot een unieke sound die je meeneemt naar een grenzeloos universum waar genres elkaar overschrijden. Esinam speelde al meermaals in het voorprogramma van grote artiesten zoals Melanie De Biasio en Selah Sue, maar veroverde vandaag de mainstage van Gent Jazz in haar eentje.

 

De Garden Stage had een Gentse gastheer: het vierkoppige funky geweld van Big Whoop speelde driemaal tussen de optredens op de Main Stage door. Jammen, slappen, rappen,... Big Whoop slaagde het publiek doorheen de dag van zittend naar dansend te krijgen. Dat krijg je als je met volle overgave en zichtbaar veel spelplezier de pannen van de Garden Stage speelt.   

 

De tweede artiest van de avond die de Main Stage mocht betreden was Stef Kamil Carlens. De Antwerpenaar had een voltallige band meegenomen die samen met hem een uiterst geslaagde performance neerzette. Carlens bracht een evenwichtige mix van solosongs en Zita Swoon-nummers, die hij aanvulde met pareltjes zoals ‘Empty Road’, een nummer dat hij recent schreef naar aanleiding van Yasmins overleiden, tien jaar geleden. Ondanks dat het publiek erg genoot van de performance, eindigde het optreden toch in mineur. Dat lag niet aan Carlens, maar door de aankondiging dat headliner Sting wegens ziekte zijn optreden moest annuleren.   

 

Geen ‘Englishman in Ghent’ dus, maar wel Novastar die de haast onmogelijke taak kreeg Sting te vervangen als headliner van de avond. Beginnen deed Joost Zweegers met een cover van ‘Can’t Stand Losing You’, om de algemeen heersende ‘Stingblues’ toch een klein beetje te verlichten. Het onverwacht gebombardeerd worden tot headliner prikkelde: met volle overgave en controle waarmee Novastar het concert speelde konden de wonden van het publiek behoorlijk helen. Zweegers heeft ondertussen toch een stevig palmares aan songs in z'n portefeuille, en zwevend van 'Mars Needs Woman' tot "Never Back Down', en met bonus bis Beatlescover 'Dear Prudence' kon de Main Stage op met positieve noot afgesloten worden. 

 

De dag eindigde, net zoals ze begonnen was: met jong talent van eigen bodem. De vijfkoppige Antwerpse band Jaguar Jaguar bestaat nog maar een jaar, maar speelde al op tal van grote podia. Zonder frontman - zo zit de band nu eenmaal in elkaar - resulteerde een vervroegd afsluiten in een fris feestje op het podium dat aanstekelijk werkte en het publiek dan ook mee aan het dansen kreeg. Bovendien gaven ook de Jaguars de Stingfans een klein doekje voor het bloeden, door het nummer ‘So Long’ te spekken met baslijn van ‘Every Breath You Take’.

 

Conclusie? Gent Jazz Festival onderstreepte ongewild z'n sterkte. Zelfs toen dé headliner van hun 2019 editie afzegde, zat er voor publiek en organisatie weinig anders op dan terug te plooien op wie er wel was: een uitgebalanceerde line-up vol talent van eigen bodem. En dat kon het publiek desondanks wel smaken.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓