Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

Abattoir Fermé - A Brief History of Hell

NONE | PODIUM
do 08.11.2012 | 19:30

door

‘A Brief History of Hell’ is een atypische Abattoir Fermé voorstelling. Hoewel, misschien kan je argumenteren dat het feit dat ze atypisch is ze dan toch weer typisch Abattoir maakt… In elk geval: het is heel erg duidelijk waarover het gaat, het toneel baadt in kleuren en er wordt gepraat. Veel gepraat. Maar wees gerust: de acteurs zijn nog altijd even gek en hun maniertjes even grotesk. ‘A Brief History of Hell’ is verbaal vuurwerk. Er wordt waanzinnig getaterd en wansmakelijk gelachen over bubbels met bubbels, over galeries, over obsessie, over kopen en verkopen, over perfectionisme en verzamelmanie, over sushi, over ego’s, over hebben, hebben, hebben, over zijn, over schoonheid, over seks en baby’s, over eenzaamheid, over liefde, over verf, over pellicule en soms ook wel eens over kunst en leven.



 

Regisseur Stef Lernous was het even beu te moeten antwoorden op de vraag ‘En waar gaat je voorstelling nu over?’ en maakte de daarom maar een voorstelling over kunst benoemen en niet benoemen. Over de noodzaak van mensen om kunst te kaderen. Een noodzaak die volgens Lernous voortkomt uit een verlangen om kunst veilig te maken.

 

Met Tine Van den Wyngaert, Chiel van Berkel, Kirsten Pieters en Hilde Segond von Banchet.

 

-----------------

 

Robert: Tja - hoe heten die dieren ook alweer- een soort van kruising tussen een mier en een aap, dacht ik - heel klein-enfin we hebben er twee laten opzetten omdat zij het zo'n mooie dieren vond. En ze zijn met uitsterven bedreigd, dat is toch jammer.Als iedereen ze dan toch zo mooi vind is het toch gek om ze uit te laten sterven. Staan we dan werkelijk nergens met clonen?Ze kunnen die beesten toch makkelijk bijmaken. Maar dat zullen ze niet zo snel doen, want dan kan natuurlijk iedereen zo'n beestje laten opzetten.

 

-----------------

 

Tanya: (over de kunstveiling) Eén is de look: bruin verkoopt niet zo goed als blauw of rood. Een werk moet vrolijk zijn, depressief verkoopt niet. Mannelijk naakt verkoopt slechter dan vrouwelijk naakt. Twee: schilderijen verkopen beter dan iets dat je moet instaleren of inpluggen.

 

Robert: Dat is verwarrend voor kopers, dat is gedoe.

 

Tanya: Drie: de afmetingen, wat niet in een lift op Park Avenue past verkoopt niet. Goed in de markt liggen heeft niets te maken met goeie kunst of niet interessant zijn en veel geld verdienen gaan ook niet altijd samen.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓