Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

FILIP BERTE - THE GRAVEYARD

NONE | NONE
do 04.10.2012 | 13:30

door Bert De Geyter

Met The Graveyard dringt beeldend kunstenaar en architect Filip Berte binnen in de geografische marges rond Europa. Hij gaat er op zoek naar de sociale marges in de actuele samenlevingen en daarvoor bezocht hij vier steden in Europa. Drie daarvan bevinden zich in de voor vele nog onbekende randen van de EU: Tbilisi in Georgië, Chişinău in Moldavië en Melilla, een Spaanse enclave in Marokko. Als vierde stad koos hij Brussel uit, als symbolische aankomstplek van zij die de marge willen inruilen voor het centrum van Europa. Berte observeert outsiders: daklozen, asielzoekers, migranten en vluchtelingen.

 

In het STAM, in vier aparte kamers van het Bijlokeklooster, krijg je vier indringende films te zien, één van elke stad die Filip Berte bezocht. De hoogst persoonlijke stadsportretten vormen samen de installatie The Graveyard. Berte werkte voor de films samen met geluidskunstenaar en reismakker Ruben Nachtergaele die de op deze locatie opgenomen field recordings transformeerde tot soundtracks voor de films.

 

Naast de films vind je ook schilderijtjes -gemaakt voor het project citybooks, in opdracht van deBuren- en een kijkdoos van Filip Berte die inhoudelijk aansluiten bij de film Tbilisi.

 

The Graveyard  is echter niet het hele verhaal. Het project kadert binnen zijn in 2006 bij Campo opgestartte House Of Utopia project waarbinnen hij op een intuïtieve manier het geografische, politieke, historische en culturele Europa onderzoekt. Hoe The Graveyard zich verhoudt tot het grote verhaal, omschrijft hij zo:

 

"De tuin rondom het Huis van Eutopia wordt ingericht als begraafplaats.

Met The Graveyard dringt Filip Berte binnen in de geografische marges

rond Europa en gaat hij op zoek naar de sociale marges binnen de actuele

samenlevingen. Landen die zich aan de rafelranden van de Europese Unie

bevinden worden opgevat als collectieve outsiders. De sociaal kwetsbare

groepen zoals de daklozen, de illegale immigranten, asielzoekers,

vluchtelingen,… representeren Europa’s individuele outsiders. Het artistieke

doel van The Graveyard is de omkering van deze outsiderspositie naar een

staat van inclusie, zoekend naar creatieve manieren om om te gaan met het

leven binnenin de marge. The Graveyard is met andere woorden opgevat als

een wachtzone waar deze ‘marges’ aan zelfreflectie doen en waar hun hoop-

volle aspiraties vorm kunnen krijgen; het is de plaats van de overgang van

 

een staat van exclusie of sociale segregatie naar integratie en burgerschap.

 

Nog tot 4 november in STAM.

Zoals in alle musea in Gent betaal je als -26jarige slechts 1 euro.

 

Foto © Filip Berte

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓