Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

Man with a moving camera - Dziga Vertov

NONE | FILM
di 11.03.2014 | 19:30

door Djanlissa Pringels

I am eye. I am a mechanical eye. I, a machine, am showing you a world, the likes of which only I can see.

De Sovjet-regisseur Dziga Vertov toont met zijn verbluffende 'Man with a moving camera' (1929)– Of Человек с киноаппаратом, 'Chelovek s kinoapparatom' - een experimenteel, broeierig avant-garde pareltje,waarin de stad Odessa ontdekt wordt door de ogen van de cameraman. “Juistja, elke film wordt toch getoond door de ogen van de cameraman?”.

(Meestal) Juist, maar hij verbergt de cameraman niet; hij legt de nadruk op die de camera en de cameraman als een onthuller van waarheden. Waarheden die we zonder de hulp van de allesziende camera nooit ontdekt zouden hebben. Als voyeurs krijgen wij de kans om een bijzonder stukje verborgen wereld van de stad te ontdekken. Deze documentairefilm over de stad geeft ons perspectieven, inzichten en creëert die typische, intrinsieke sfeer die zo eigen is aan een grootstad.

 

Vertov scheurde zich los van het typische gebruik van professionele acteurs en allerlei theatrale aspecten die reeds in ontwikkeling waren rond die periode. Zo is 'Man with a moving camera' niet enkel inhoudelijk een pioneer in de avant-gardecinema, maar ook de vorm ervan, maakt deze hallucinante 'citytrip' de moeite waard om te zien.

Alhoewel de termen zoals double exposure, fast motion, slow motion, freeze frames, jump cuts, split screens, extreme close-ups, tracking shots, stop motion,... niet vreemd in de oren klinken van de doorsnee cinefiel, waren ze vroeg allesbehalve gebruikelijk. Mordaunt Hall, de geschokte auteur van the New York Times revieuws schreef "The producer, Dziga Vertof, does not take into consideration the fact that the human eye fixes for a certain space of time that which holds the attention."

Dziga Vertov speelt in deze metacinema met allerhande technieken, zoals een kind met blokken. Hij puzzelt, creëert, schept en baseert zich losjes op het Tibetaans dodenboek -al dan niet bewust- ; hij filmt over leven en dood, trouwen en scheiden, jong en oud. 

 

(Weetje: de fantastische, Britse 'Cinematic Orchestra' maakten in 2003 een soundtrack voor 'Man with a moving camera' en speelden live op voorstellingen van de film)

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓