Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

They Shoot Typo, don't they?

NONE | NONE
do 18.10.2012 | 18:00

door Bert De Geyter

Sint Lucas bestaat 150 jaar en besloot prompt van naam te veranderen. Voortaan zeg je niet meer 'ik zit op St.-Lucas, maar zeg je ik studeer aan Luca-arts. Maar dat alleen is niet genoeg om 150 jaar kunstschool te vieren. Bij 150 jaar hoort een feestje, toch? Of heel wat feestjes, dat is beter, natuurlijk. En symposia en lezingen en activiteiten, tentoonstellingen, websites, contests en nog veel veel meer.

 

Wat er allemaal op het programma staat ga ik hier niet opnemen,je vind dat allemaal op de lekker eigenzinnige én frisse website.

 

Wat je absoluut niet mag missen is de 'They Shoot Typo, Don't They?' publicatie die gekoppeld wordt aan een overal in de stad opduikende tentoonstelling van filmposters in de kantlijn van het Film Festival dat de stad inpalmt tot 20 oktober. Uitgangspunt van het boek zijn de filmposters van nu, die eigenlijk net zoals auto's vandaag allemaal op elkaar lijken, nooi verrassend uit de hoek komen en veel zeggen over het gemak waarmee zij ons, toeschouwers naar de zalen lokken. Om dat allemaal eens ferm in vraag te stellen, werd besloten een boek te maken. Eén ding is zeker, het wordt een must have!! 


Hedendaagse filmposters verrassen zelden of nooit. Een verleidelijk filmbeeld, een extatisch citaat en de vermelding van de sterrencast volstaan om het publiek naar de zalen lokken. Menig zichzelf respecterend vormgever kan het dan ook niet nalaten om zelf een alternatieve affiche te ontwerpen voor een favoriete film. Eentje die wel blijk geeft van experimenteerdrang, persoonlijkheid en - stel je voor - verbeeldingskracht.
Het boek 'They Shoot Typo, Don't They?' brengt een selectie uit meer dan 200 films die de afgelopen 10 jaar vertoond werden naar aanleiding van de filmavonden op Sint-Lucas Gent. De ontwerpers zijn voormalige studenten die intussen een eigen carrière hebben uitgebouwd. De posters met een uitgesproken typografische signatuur zijn een visuele neerslag van hun zoektocht naar een grafische identiteit.


Deze typografische statements weten ook de cinefiele blik te prikkelen. Naast absolute filmklassiekers als Bonnie and Clyde (1967, VS, Arthur Penn) en La Grande Bouffe (1973, FR/IT, Marco Ferreri) worden ook recentere titels als Elephant (2003, VS, Gus Van Sant) en The Banishment (2007, RU, Andrey Zvyagintsev) grafisch getransformeerd. Nu eens is het resultaat een deconstructie van de originele filmaffiche of een typografisch gedicht. Dan weer wordt geopteerd voor een radicale verbeelding van bepaalde filminhouden.

 

Gelinkt aan de presentatie van het boek wordt een selectie posters getoond in de marge van het Filmfestival Gent. Aangezien dit jaar het misdaadgenre de rode draad vormt doorheen de festivalprogrammatie zullen vooral films noirs, gangsterfilms en thrillers de gangen van Sint-Lucas sieren.

 

Tenslotte wordt ook de Stad Gent beplakt een bekleefd. Een aantal films uit de nevensecties van het festival krijgen immers een nieuw ontworpen affiche. Zo ook Out of the Past van Jacques Tourneur (1947, VS), de film die ook al het beeld leverde voor de officiële festivalaffiche. Deze interventies worden verzorgd door het duo Cox en Grusenmyer. Hou alvast in de aanloop naar en tijdens het festival de muren in de buurt van de festivallocaties in de gaten.

 

Boekvoorstelling: 18 oktober 2012, Sint-Lucas Beeldende Kunst, Zwartezustersstraat 27.


De tentoonstelling loopt voor de duur van de 150 jaar Sint-Lucas Marathon en het filmfestival in Sint-Lucas en in de stad.

De interventies worden gebracht door het grafisch ontwerpduo Cox en Grusenmeyer op diverse locaties in de stad en Sint-Lucas tijdens de duur van het Filmfestival.


↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓