Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

Filmfestival Special: Recensie Graceland

NONE | FILM
za 13.10.2012 | 15:15

door

Ondanks een stevig avondje uit gisteren geraakten we toch op de persvisie van Graceland (Ron Morales, 2012) vanmorgen, maar we kregen het er noch koud noch warm van. Graceland speelt zich af in Manila, de hoofdstad van de Filippijnen en de thuisbasis van regisseur Morales. Deze thriller draait rond huisvader/taxichauffeur Marlon Villar (Arnold Reyes), vast in dienst bij het corrupte parlementslid Manuel Chango (Menggie Cobarrubias). Chango heeft een seksuele voorkeur voor jonge meisjes en het behoort ook tot Marlons takenpakket om de sporen daarvan uit te wissen. Het verhaal gaat van start als Marlon zijn dochter én die van zijn werkgever Chango van school afhaalt. Een kidnapper overvalt hen en met de bedoeling om losgeld (zo’n twee miljoen peso) los te weken bij Chango.  Helaas pakt de kidnapper de dochter van Marlon mee. In het vervolg van de film zien we hoe Marlon zijn dochter probeert terug te krijgen. hij botst echter op een muur van corruptie en verraad.

 

Regisseur Ron Morales, die in 2008 debuteerde met het aardige Santa Mesa, slaagt erin om een consistente spanningsboog op te zette, maar die wordt niet altijd goed onderhouden. De film is relatief kort (80 minuten) en dat was plotgewijs zeker een goede beslissing. Echt spannend wordt het evenwel nooit. Het verhaal vertoont een paar (wat ons betreft nogal voorspelbare) twists naar het einde toe, maar het kabbelt een beetje te rustig voort in het midden. Het probleem is dat er niet meteen echte doorbraken komen in de kidnappingszaak, en daardoor verslapt de aandacht onvermijdelijk. Toch zijn er ook momenten waarop Morales de kijker in het ongewisse laat over de exacte gebeurtenissen. Dan wil je als kijker natuurlijk wel weten wat er gebeurt.


Het personage van Marlon is verder niet altijd even overtuigend. Als toeschouwer kan je je wel identificeren met zijn ellende, maar door de niet altijd even sterke plot verliest zijn personage wat aan kracht. De zoektocht van Marlon naar zijn dochter wordt eerder traditioneel in beeld gebracht. Geen cinematografische hoogstandjes hier, alhoewel Morales er zeker in slaagt om de hectiek en de armoede van zijn Manila weer te geven. De titel van de film, Graceland, is dan ook ironisch. De film gaat eigenlijk over de diepe, diepe kloof tussen arm en rijk in Manila en de sociale determinatie die daarmee gepaard gaat.

 

De kans lijkt ons klein dat Graceland de competitie van het filmfestival wint. Zeker genietbaar maar het blijft allemaal (plot, acteerprestaties, cinematografie) wat te veel aan de oppervlakte. Een hele hoop goede bedoelingen, dat wel, maar Graceland kan niet al zijn ambities waarmaken. Het is geen ramp als u deze mist.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓