Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

#FFGENT TUMULT TIPT TOP TWEEËNTWINTIG

NONE | FILM
di 14.10.2014 | 17:00

door Sara Logghe en Philipp Kocks

Het is van dattum, het Film Fest Gent is begonnen. Hoera! Hoera! Gent wordt opnieuw 12 dagen verwend met meer dan 100 zorgvuldig geselecteerde films. Om jullie het bos door deze bijzondere bomen te laten zien, selecteerde de Tumult redactie tweeëntwintig films: twee titels per dag omdat alliteratie wel fijn is. Ga kijken en spring gerust eens binnen in onze mobiele studio aan de hoofdingang van Kinepolis.

 

 

 

15/10

P'TIT QUINQUIN

Een wild en onwaarschijnlijk politieonderzoek naar vreemde misdaden in een dorp aan de Franse Opaalkust. Dit zou de zoveelste er-gebeuren-rare-dingen-in-een-klein-dorpje-detectiveserie kunnen zijn, ware het niet dat Bruno Dumont ('Camille Claudel 1915') instond voor de regie. Dat betekent eerst en vooral dat het camerawerk en de locatieopnames beter zijn dan bij de gemiddelde mini-serie, maar ook dat de acteurs stuk voor stuk karakterkoppen zijn. Je moet deze film gaan zien omdat er niemand beter is in absurde humor en fantastische mise en scenes dan de Franse cineasten!

 VIOLET

De debuutfilm van de Belgische regisseur Bas Devos werd op het hoogste schavot geplaatst door de internationale jongerenjury op het filmfestival van Berlijn. Violet gaat over de exploratie van emoties na een tragische dood, maar vooral de intense mix van cinematografie, geluid en beeld maakt de film zo subliem. Fotografieleider Nicolas Karakatsanis, ook bekend van The Drop en The Loft, schoot de film voor een stuk met een bijna prehistorische 65mm-camera.

 

 

16/10

ADIEU AU LANGAGE

Critici weten niet goed wat ermee aan te vangen, maar zijn het wel eens over één ding: de Franse nouvelle vaguebezieler Jean-Luc Godard is nog altijd een ongrijpbare vernieuwer. Visueel en auditief is zijn meditatie over het einde van de taal en zijn eeuwig gemijmer over de niet te verzoenen man/vrouw tegenstellingen overdonderend. De complexe beeld-en geluidstroom mag dan moeilijk te ontcijferen zijn, puur formeel is het prachtig om te zien hoe Godard als geen ander de kunst van de collage en montage beheerst en er de grenzen van verlegt. Zeker nu hij een nieuw speeltje aan zijn digitaal arsenaal toevoegt. Vermoedelijk één brok aan elkaar gelijlmde nonsens en van de pot gerukte beelden maar in 3D...

 LEVIATHAN

Ooit al gehoord van een regisseur die zijn cast laat zuipen om de dronken scenes geloofwaardiger te kunnen spelen. Andrey Zvyagintsev deed het voor zijn nieuwste worp Leviathan. In zijn bekende plechtstatige stijl met overrompelende natuurbeelden vertelt hij het verhaal van een klein kuststadje aan de Barentszzee. Daar wordt het leven van Kolya, een garagist, zuur gemaakt door de corrupte burgemeester De film won in Cannes de Scenarioprijs, maar de Gouden Palm was volgens velen zeker niet misplaatst geweest. Omdat Russen luidruchtige zatlappen zijn en omdat deze Russische film dat 100 procent bevestigd!

 

 

17/10

BLIND

Ingrid is een vrouw die blind geworden is door een genetische aandoening en daardoor thuis moet blijven. Ze trekt zich terug binnen de veilige muren van haar appartement, waar ze alleen kan zijn met haar man én met haar gedachten. Maar algauw komen haar diepste angsten en repressieve fantasieën aan de oppervlakte. Hoe beeld ze ze in? Wat is echt? Wat niet?  Close-ups, geluidseffecten en veranderende sets en locaties helpen om Ingrids gedesoriënteerde en absurde wereld vorm te geven. Een wereld waarin illusie en realiteit voortdurend door elkaar lopen. Zo kun je er nooit helemaal zeker van zijn of de dingen die in de film gebeuren écht zijn of deel uitmaken van Ingrids verbeelding. Omdat de Noorse film nog nooit teleurstelde...


GENTE DE BIEN

Gente de bien is een Colombiaans-Franse film uit 2014 onder regie van Franco Lolli. De film ging in première op 18 mei op het Filmfestival van Cannes in de sectie Semaine de la critique. Bogota, de tienjarige Eric woont samen met zijn vader Gabriël, die hij nauwelijks kent. Zijn vader heeft het moeilijk om het hoofd boven water te houden en zich bezig te houden met de relatie met zijn zoon. Maria Isabel, een vrouw waar Gabriël voor werkt als schrijnwerker, besluit de jongen onder haar vleugels te nemen. Omdat er dit jaar te weinig Spaanstalige films op 't Programma staan...

 

 

18/10

RISSE IM BETON

Ertan, een 35-jarige vechtersbaas, keert na 10 jaar gevangenis terug naar zijn wijk. Ooit een gevreesd figuur in de plaatselijke onderwereld, wil Ertan nu op het rechte pad blijven. Tiener Mikail wil net het omgekeerde en probeert door drugs te dealen zijn carrière als rapper te kickstarten. Bendes, drugs, smerige rap, smerige gevechten en smerige seks in de "mean streets" van Wenen.

PREDESTINATION

Ethan Hawke schittert als een "Temporal Agent", die in de tijd reist om criminelen af te stoppen nog voor ze hun slag kunnen slaan. Hij moet zijn eigen toekomst veilig stellen en tegelijkertijd die ene crimineel vangen die hem altijd wist te ontglippen. Toch is het vooral aanstormend talent Sarah Snook die verrast met een "genderbending performance" die nu al klassiek genoemd mag worden. 'Predestination' is sci-fi op zijn best: slim, uitdagend, grappig en visueel verbluffend.

 

 

19/10

TURIST

In het genre van de gitzwarte komedie is het Zweedse Turist een absolute hoogvlieger. Uitganspunt van de film: Een man wordt gedwongen door zijn vrouw om op skiverlof te gaan. Volgens haar de enige manier om wat tijd door te brengen met de kinderen. Een lawine zorgt ervoor dat het welgestelde gezin plots op zijn overlevingsinstincten moet overschakelen. De start van een eindeloze reeks gênante scenes en bitsige dialogen. Zweedse filmmaker zorgt voor een van de verrassendste komedies van het jaar.

 

JE SUIS A TOI

De charismatische Argentijnse escortjongen Lucas (Nahuel Pérez Biscayart) komt aan de bak in Buenos Aires door zijn lichaam te verkopen aan homoseksuele mannen. Via het internet doet hij een wanhopige oproep om door een man te worden meegenomen naar een ander land. De goedhartige, ietwat corpulente Belgische bakker Henry (Jean-Michel Balthazar) gaat in op zijn lokroep. Hij belooft Lucas een vliegticket richting Wallonië, op voorwaarde dat de jongen als knecht in zijn succesvolle bakkerij.

 

 

20/10

PASSOLINI

Een biopic over de laatste dagen van Pier Paolo Pasolini. De poëet en regisseur Pasolini is misschien wel één van de meest intrigerende persoonlijkheden van de Italiaanse cinema. Deze prent brengt zijn tragische laatste dagen in beeld, vooraleer de homeseksuele cineast zijn geëngageerde cinema met de dood moet bekopen. De hoofdrol is weggelegd voor Willem Dafoe, die voor de gelegenheid verbluffend lijkt op de Italiaan.

NDE (NEAR DEATH EXPERIENCE)

De Franse schandaalauteur Michel Houellebecq vertolkt als de 56-jarige, depressieve Paul, die bij een callcenter werkt maar genoeg heeft van zijn baan, zijn gezin en zijn leven. Op een lukrake vrijdag de 13e besluit hij het roer volledig om te gooien: hij stapt op zijn fiets en vlucht de bergen in. Houellebecq is zowat het enige personage in de film, en dat zorgt voor een fascinerend schouwspel. Hij maakt ten volle gebruik van zijn opvallende gezichtskenmerken - een vergeelde, doorrookte huid, en een verbitterde grimas die versterkt wordt door een vooruitstekende onderlip - en levert een reeks hallucinante monologen af die tegelijk grappig en sereen zijn. 'Near Death Experience' is een existentialistische onemanshow waar een buitengewone kracht van uitgaat.

 

 

21/10

IL CAPITALE UMANO
Deze intelligente thriller is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse auteur Stephen Amidon. Alles begint tijdens een nacht in Noord-Italië, waar een fietser van de weg wordt gereden en gewond in een gracht belandt. Vervolgens zien we hoe deze gebeurtenis een impact heeft op twee gezinnen: die van de middle class bankier Dino en zijn tienerdochter enerzijds, en de kapitalistische Giovanni en zijn vrouw Carla anderzijds. Het resultaat is een meeslepende whodunit die door regisseur Virzì naar een verwoestende climax wordt gestuwd. Deze film moet je gaan zien omdat niet “La Grande Belezza”, maar wel deze film aan de haal ging met de David di Donatello -zeg maar de Italiaanse Oscar.  

PRIDE

Een inspirerende komedie gebaseerd op waargebeurde feiten. Het is de zomer van 1984 - Margaret Thatcher is aan de macht en de Britse mijnwerkersbond staakt. Tijdens de Gay Pride in Londen, besluit een groep homoseksuele activisten geld op te halen om de families van de stakende mijnwerkers te ondersteunen. Maar ze stuiten op een probleem: de bond lijkt gegeneerd om hun steun te ontvangen. Omwille van de hele reeks Britse klassebakken, het vleugje geschiedenis en de nodige humor.

 

 

22/10

LUCIFER

Lucifer is de derde speelfilm van Gust Van den Berghe en meteen ook het sluitstuk van zijn triptiek waartoe En waar de sterre bleef stille staan en Blue Bird behoren. Dit keer brengt Van den Berghe een adaptatie van het gelijknamige theaterstuk van Joost Van den Vondel. Daarin komt de opstandige Lucifer, tijdens zijn val van de hemel naar de hel, langs het aardse paradijs, een klein dorpje in Mexico waar de oude Lupita en haar kleindochter Maria leven. Lupita’s broer Emmanuel veinst verlamming, zodat hij kan gokken en drinken terwijl de vrouwen de schapen hoeden. Maar Lucifer ziet zijn kans om Gods perfectie creatie alsnog te verwarren en speelt de wonderbaarlijke heler. Hij dwingt Emmanuel weer te lopen, laat Lupita twijfelen aan haar geloof en verleidt Maria. Om dan met de noorderzon te verdwijnen in chaos en verdriet.

JAUJA

Wie ooit een film van Argentijn Lisandro Alonso heeft gezien, weet dat hij je geen hapklare brok zal serveren. Zijn vorige parels waren doorspekt met eindeloos lange shots en een uiterst gebrek aan dialoog. Goed nieuws voor Jauja, want Variety schreef “dat er meer dialogen in de eerste tien minuten zitten dan in al zijn vorige films samen”. Viggo Mortensen - Aragorn voor de vrienden - zet een van zijn sterkste vertolkingen in jaren neer. Hij biedt hoofd aan de mythische landschappen en gaat op zoek naar zijn weggelopen dochter.  Must see want naar het schijnt qua beelden geweldig en Viggo Mortensen kiest zijn rollen heel zorgvuldig uit.

 

 

23/10

20.000 DAYS ON EARTH

Nick Cave beleeft zijn 20.000e dag als mens op de aarde. In deze fictieve 24 uur zien we zijn dagelijkse beslommering, gesprekken met zijn therapeut, de opnamen van zijn album Push the Sky Away en een bezoek aan zijn eigen beeldarchief. Daar voert Nick niet gefantaseerde gesprekken met enkele sleutelfiguren uit zijn leven.

Fictie & realiteit worden verweven in dit intieme portret van Nick Cave, frontman van The Bad Seeds, schrijver en culuuricoon.

THE TRIBE

The Tribe is het regiedebuut van de Oekraïner Myroslav Slaboshpytskiy. Hij vertelt het verhaal van Sergey die terechtkomt bij een speciaal internaat voor dove jongeren. Als nieuwkomer moet hij zijn plek vinden in het criminele netwerk van de school: de Tribe. Het genootschap houdt zich bezig met prostitutie en diefstal. Door mee te doen aan enkele overvallen, klimt Sergey steeds hoger op in dehiërarchie. Dan ontmoet hij Anna, een courtisane van een van de leiders. Zonder het zelf te weten, breekt Sergey alle ongeschreven regels van de Tribe. Wij zijn alvast benieuwd want in de film communiceren de acteurs via een niet ondertitelde gebarentaal.

 

 

24/10

THE JUDGE

Als de rebelse en eigenzinnige advocaat Hank Palmer (Robert Downey Jr.) terugkeert naar zijn geboortedorp, komt hij erachter dat zijn vader de plaatselijke rechter, gespeeld door Robert Duvall, verdacht wordt van moord. Hij zal op zoek moeten gaan naar de waarheid en de connecties moeten herstellen met zijn ontvreemde familie. Zal dit zijn vruchten afwerpen? Of moet hij deze zaak opgeven? De muziek van de Oscargenomineerde componist Thomas Newman ('The Shawshank Redemption', 'American Beauty') maakt het plaatje compleet.

BIRDMAN

De Mexicaanse regisseur Alejandro Gonzalez Iñarritu (‘Babel’, ‘Biutiful’) zet Hollywood in zijn hemd met deze verrassende satire over de huidige superheldenhype. Centraal in de film staat een acteur die vroeger bovenaan de A-list stond als superheld Birdman, maar daarna volledig vergeten werd. Ironisch genoeg wordt deze rol gespeeld door Michael Keaton, die zelf in de jaren ‘90 hoogdagen beleefde met zijn Batman-vertolkingen. De krankzinnige dialogen en bijrollen voor onder andere Edward Norton en Zach Galifianakis maken het plaatje compleet.

 

 

 

25/10


UNE NOUVELLE AMIE

Claire, een jonge vrouw, raakt in een depressie wanneer haar beste vriendin overlijdt. Ze vindt haar levenslust echter terug wanneer ze een verrassend geheim ontdekt over David, de echtgenoot van haar overleden vriendin. Ze komt namelijk te weten dat hij zich graag verkleedt als vrouw, compleet met make-up, blonde pruiken, lingerie en onthaarde benen. In de handen van François Ozon's trefzekere empathische regie leidt die pittige premisse tot een aaneenschakeling van verrassende momenten.

MISS JULIE

Voor Jessica Chastain en Colin Farell moet deze Agust Serindberg verfilming een feest geweest zijn.  Met zijn sluimerende spanningen, psychologisch steekspel en destructief geflirt geeft regisseur Liv Ullmann deze rasacteurs de kans om echt te schitteren. Bovendien maakt Ullmann, die de actie verplaatste van Zweden naar Noord-Ierland uitstekend gebruik van haar locatie. Het landgoed waar het drama zich afspeelt wordt een kluwen van kamers waarin lust en schaamte elkaar oor de voeten lopen.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓