Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

Tumult.fm⎟Literair Café #3: Als de woorden zich verzetten⎟Vooruit

REVIEW | BOEK
do 16.03.2017 | 19:00

door Yel Coppens

Donderdag 16 maart deed zich opnieuw de kans voor om samen te gaan zitten, koffie te drinken en te discussiëren, tijdens het derde literair café van Tumult.fm. Over protestliteratuur deze keer, ter ere van Blauwdruk in de Vooruit, want wat ‘Als de woorden zich verzetten’?

 

Gastspreker Frank D’hanis benadrukt meteen dat de ‘literatuur’ in ‘protestliteratuur’ vanavond zeer breed te interpreteren is. Hij krijgt gelijk: in het daaropvolgende uur spreken we over literatuur met een hoofdletter L, en ook die zonder. En over blogs, Twitter-, en Facebook-posts, en nog veel meer. Gelukkig verzetten de woorden zich niet in alle opzichten, want ons café resulteert in een levendige discussie met en vele interessante standpunten. D'Hanis is lang niet de enige spreker, hij laat het woord -en dat zonder protest- aan alle gasten. In wat volgt wordt daarom een selectie van enkele hot topics gemaakt.

 

Is literatuur altijd politiek?

 

Op deze vraag antwoorden we (aanvankelijk) positief. Ondergetekende wil zich echter onthouden van politieke standpunten in deze samenvatting, en identificeert zich even weinig met Peter Verhelst, als met Michel Houellebecq, als met een kop koffie (en mogelijk nog het meest met het laatstgenoemde), deze samenvatting onthoudt zich van elke vorm van protest. Maar we stemmen dus in: literatuur is politiek, en dit kan zowel impliciet als expliciet zijn. In literatuur wordt er steeds een maatschappij afgebeeld, en die is op een manier politiek. Klaag je iets aan als schrijven, dan is dat politiek. Doe je dat niet, dan is dat ook politiek. In de geschiedenis hebben verschillende schrijvers zichzelf expliciet als a-politiek aangekondigd (bijvoorbeeld Thomas Mann), en laat dit nu net zeer politiek zijn. Ach, de ironie van het schrijven?

 

Is empathie gevaarlijk?

 

Literaire empathie dan. De ene lezer houdt van uitdagingen en gaat net boeken lezen omdat die radicaal anders zijn dan de eigen ideeën. Een boek over Trump? Graag, het bevestigt de eigen identiteit door het verschil met het boek. Maar is dat niet gevaarlijk? Schrijvers kunnen namelijk ook goochelen met woorden. Voor je ’t weet ben je té empathisch, en stel je voor, je zou zo’n radicaal standpunt nog beginnen te begrijpen. 

 

Dan zou je opeens garnalen staan bevrijden samen met Charlotte Mutsaers. 

 

Of stop je met lezen wanneer de schrijver te radicaal anders is?

 

Als je eigen protest tegen protestliteratuur. Sommigen wel, anderen niet. Onder andere Tirza van Arnon Grunberg wordt hier aangehaald. Zij die de extreme tolerantie opbrengen voor een boek (en dus niet stoppen met lezen), smulden daarom niet noodzakelijk van Markies de Sade, maar waren zeker van hun stuk:

 

Er zijn geen grenzen aan de empathie wanneer je aan het lezen bent.

 

Van Markies de Sade naar Fifty Shades of Grey, of terug naar de eerste vraag: Is literatuur echt altijd politiek?

 

Fifty Shades of Grey lijkt weinig politiek te zijn, en de meningen over het inherentie-principe van politiek en literatuur worden herzien. Sommige werken zijn misschien toch wat minder politiek dan andere. Fifty Shades gebruikt wel sterke gender-verdelingen, maar verder is er weinig politiek te bespeuren. Net als een detective- of politieroman: de afwezigheid van maatschappelijke standpunten kan drempelverlagend werken. En dat is voornamelijk positief.

 

Ook sociale media werken drempelverlagend. Iedereen kan tegenwoordig zijn mening publiek maken, er is een explosie aan protestliteratuur. Protestliteratuur is tegenwoordig zo snel als het licht. Er wordt gevraagd of dat een goede of een slechte zaak is. Politici zijn er als de kippen bij om hun mening te spuien, op Twitter of op Facebook. Ook blogposts en opiniestukken schieten als paddestoelen uit de grond. De ene vindt het een voordeel, de ander helemaal niet. Protestliteratuur verschijnt vandaag hals over kop, vaak zonder uitgeverij of toezicht. Verkiezen we dan kwantiteit boven kwaliteit?

 

Maar zijn boeken niet te traag?

 

Want actualiteit is nu eenmaal actueel, je kan er geen maanden of jaren over laten gaan. 1984 is nog steeds relevant vandaag maar over de verkiezingen in Nederland willen we ook vandaag lezen, niet over vijftig jaar. Het in 2009 verschenen boek Eating Animals van Jonathan Safran Foe werd geprezen: actueel, terwijl toch in boekvorm. Dierenleed is meer een langetermijn-evolutie, dan gaat dan makkelijker. Wat niet wil zeggen dat dierenleed niet brandend actueel is.

 

We schakelen net over van ‘protestliteratuur’ naar ‘literatuur als vorm van protest’, met casus Reading Lolita in Tehran van Azar Nafisi, als de avond valt en er een einde komt aan dit literair café.

 

Derde keer, goeie keer? Zeker en vast! (Wat niet wil zeggen dat editie 1 en 2 niet super waren)

 

Ga je niet akkoord met wat we zeiden? Kan je niet geloven dat we niets zeiden over de stellingen van Luther als protestliteratuur? Kan je niet wachten om jouw mening hierover te geven?

Dat kan! In ons volgend literair café!

Er wordt gefluisterd dat het over theater en literatuur gaat, en doorgaat op 6 april! Maar meer informatie volgt later.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓