Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

VERSLAG VAN DE DAG | GENT JAZZ FESTIVAL 2019 | ZONDAG 30 JUNI

REVIEW | MUZIEK
ma 01.07.2019 | 13:15

door Matthias Van Ruijssevelt

Op de tweede dag van Gent Jazz Festival kroonde de tot voor kort nog onbekende Amerikaanse jazz zangeres Judi Jackson zich tot koningin van de dag. Afsluiter Jamie Cullum bracht dan weer heel de tent in extase met zijn toegankelijke jazz. In memoriam: Nina Simone. Tot tweemaal toe werd ze geëerd met haar klassieker Sinnerman. 

 

Openen deed de charmante Belg Delv!s, die soul en funk brengt met internationale allure. Zijn bescheiden hitje Tell Me zat - tot onze verbazing - al tamelijk vroeg in de set. Hiermee greep hij het publiek bij het nekvel en liet hen niet meer los tot aan het einde van zijn show. 

 

De liedjes van de Belgische soulzanger uit Landen zijn meestal zeemzoete liefdesliedjes. Maar deed daarom niet enkel de harten van jonge meisjes sneller slaan. Zijn nummer Mama droeg hij op aan alle moeders in de tent.

 

De groove zat goed voor de tweede dag van het festival. Het publiek had, na het optreden van Delv!s, een half uurtje de tijd om op adem te komen bij Afrikaanse funk van het Antwerpse afrobeatgroep Kolonel Djafaar.

 

We trokken al enkele minuutjes vroeger naar de main stage. Daar stond Judi Jackson nog te soundchecken. Ze kon duidelijk niet wachten om eraan te beginnen. ‘Ik zie jullie binnen vijf minuutjes’, suste ze haar ongeduldige publiek, vooraleer ze terug even in de backstage dook. 

 

Een dikke vijf minuten later verscheen ze terug op het podium, op blote voeten, in een mooi wit-blauw gestreept kleed, en met een opvallende zonnebril op haar neus. Judi Jackson, 26 jaar jong, en waanzinnig getalenteerd is in haar jeugd duidelijk in de ban geraakt door de muziek van Nina Simone. Vorig jaar deed ze nog een tribute aan de Amerikaanse jazzlegende in de Brusselse Ancienne Belgique, op Gent Jazz, daarentegen, kiest ze - ondanks een handvol covers - voor haar eigen parcours.

 

Openen deed ze met Sinnerman, de Simone-classic bij uitstek. Met bravoure eerde ze Simone meerdere malen - ook Love Me or Leave Me passeerde onder andere de revue. Beiden nummers zetten ze naar haar hand, waardoor het publiek bij momenten hun best moesten doen om het originele nummer te herkennen.

 

Jackson was duidelijk verwonderd van de enthousiaste respons van het publiek. Ze  wou ergens in het midden haar concert huilen van geluk, maar dat deed ze uiteindelijk niet: ‘I need the water, It’s to hot’. 

Afsluiten deed ze met een piano ballad. Rug aan rug met haar pianist. Als er nog iemand in de tent was, die niet betovert was, was dat, na dit nummer, wel.

 

Jasper Steverlinck bracht de nummers uit zijn laatste soloplaat Night Prayer. Daarnaast spekte hij zijn setlist aan met nummers die hij herwerkte voor Liefde voor Muziek, het VTM-programma waarin artiesten nummers herinterpreteren van collega-muzikanten. De zanger bracht onder andere nummers van Within Temptation en Niels Destadsbader. Jasper Steverlinck wist met zijn prachtige stem het publiek in te palmen. Laaiende applaussalvo's, zoals bij Judi Jackson, lokte zijn passage niet uit. Maar Steverlinck paste perfect in het plaatje van de dag. 

 

Jamie Cullum, de Brit die met z’n toegankelijke aanpak het genre een modern jasje aanmeet, heeft een speciale band met ons landje. In België heeft hij zijn eerste buitenlandse optreden gegeven. Cullum wou ons dan ook verwennen. Als het aan hem lag speelde hij, zoals Prince ook wel eens deed, de hele nacht door. Toen hij vroeg of iedereen de dag nadien verlof zou kunnen nemen, ging menig handen de lucht in. Maar dat zag de organisatie, die hun buren nog enkele dagen te vriend moet houden, niet zitten. 

 

Net zoals Jasper Steverlinck speelde Cullum redelijk wat covers. En die waren best verrassend: naast Drake, Radiohead, en Lauren Hill, passeerde voor de tweede keer van de avond ook Nina Simone nog eens de revue.  

 

Cullum bracht - op het centrale pianothema na - een volledig andere versie van Sinnerman dan Judi Jackson. De Brit mikte met zijn versie van het nummer op de heupen. Hij maande het publiek aan om zich volledig te laten gaan. Cullum heeft de hele tent voor de eerste keer van deze editie aan het dansen gekregen. 

 

Eindigen deed hij met High & Dry van Radiohead, een prachtige piano ballad waarin hij speelde met het publiek als achtergrondkoor. Jamie Cullum is een begenadigd pianist, en goede zanger, maar vooral een echte rasperformer, en dat heeft hij in Gent weeral eens bewezen.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓