The Damnation of Faust - Terry Gilliam
The Damnation of Faust
Hector Berlioz (1803 - 1869)
regie: Terry Gilliam
Het operaseizoen ging opmerkelijk van start met een spectaculaire opvoering van Berlioz' Faust onder regie van Terry Gilliam.
De regisseur, die vooral bekend is van het Monty Python-team en de cultklassiekers Brasil en Fear And Loathing Las Vegas trekt hier alle productionele registers open.
Het resultaat is een eclectische montage van beelden die refereren naar de Duitse geschiedenis en beeldende kunst in een surrealistisch Gilliam-jasje.
Dat parallel verhaal met Duitsland wordt meteen gemaakt wanneer Méphistophélès ons waarschuwt dat de strijd in het Duits 'Mein Kampf' is.
Aanvankelijk is deze parallel enkel een achtergrondassociatie.
We openen in de romantiek, waar de eenzame Faust met zijn oranje puntkapsel een weergave is van Caspar David Friedrich's 'Wanderer über dem Nebelmeer', die voor een gloeiend Friedrich landschap het gewicht van de wereld lijkt te mee te zeulen op zijn schouders. Het tempo wordt al snel opgedreven en het is ook op deze momenten, waar de fantasiewereld van Gilliam domineert over het Duitse verhaal, dat het stuk het best tot zijn recht komt. We kunnen zelfs even 'knights who say Ni' ontwaren en de slapstick-scene met de wereldleiders op de Hongaarse Mars kan niet anders dan een glimlach tevoorschijn toveren. Wanneer Méphistophélès in Faust's leven komt, verhuizen we visueel van de romantiek naar het Duits expressionisme in een Grosz-achtige kubus.
Hoe dieper Faust afdaalt in de wereld van Méphistophélès, hoe meer het Nazi-verhaal aan de oppervlakte komt. Hetgeen net voor de pauze resulteert in een volledig over the top, 'Olympia' Nazi moment, Een geweldige choreografie die refereert naar Leni Riefenstahl's 'Triumph des Willens', maar die de kitsch ver voorbij is.
Het tweede deel begint een pak grimmiger en belicht vooral de liefdesrelatie tussen Faust en Marguerite, die voor de gelegenheid een joods meisje blijkt te zijn, vermomd als Arische schoonheid door middel van een blonde pruik. Hier resulteert de overduidelijke parallel met het Duitse nazi-verhaal in een veel klassiekere vertelstructuur, waar we toch even Gilliam beginnen te missen. Iets dat plots weer doorbroken wordt door een goed gebrachte time-reverse. En wanneer de tocht naar de hel gedaan wordt op een tweespanmotor bevinden we ons weer helemaal in het Gilliam-universum.
Faust heeft zich vrijwillig overgeleverd aan de Duivel zoals Duitsland zich vrijwillig overleverde aan de Nazi's. Dat blijkt de boodschap te zijn wanneer Faust omgekeerd genageld hangt aan een hakenkruis. Maar zijn niet alle mensen hiertoe in staat, en zeker voor de liefde? Het universeel doortrekken naar DE mens gebeurt wanneer Faust op het hakenkruis langzaam terug transformeert in de afbeelding van 'de Mens van Vitruvius' van Da Vinci, het beeld waarmee de voorstelling begon.
Het was dan ook geen ethische vraag over goede smaak die ons bezighield bij de hierop volgende area van Marguerite, liggend op een stapel lijken, maar vooral of deze scene nog nodig was. Het perfecte einde was misschien reeds voorbij?
De momenten waar het verhaal opengetrokken wordt en het de letterlijke parallel voorbijgalopeert, blijven de sterkere momenten van de voorstelling.
Is dit een baanbrekende vernieuwende voorstelling? Zeker niet. Maar ze is productioneel en beeldend zeker indrukwekkend. En Terry Gilliam slaagt erin zichzelf opnieuw uit te vinden. Iets dat hij in zijn laatste films wat uit het oog verloor. Net daarom is deze voorstelling zeker de moeite waard.
↓ GERELATEERDE ARTIKELS ↓
Dit was TUMULTINGENT x Reveil
none | Podium |
wo 08.11.2023 |
Wat gebeurt er, als je een koffietafel organiseert waarop heel Gent uitgenodigd is? Dat hebben we woensdag mogen ondervinden. Een traditie van bij ons kleurden we op 1 november opnieuw in met nieuwe...
Blik terug op Film Fest Gent 2023
none | Podium |
ma 30.10.2023 |
It’s a wrap! Na 12 dagen vol film, rode loperinterviews, filmrecensies, reportages en meer zitten alle Film Fest Gent radiospecials erop. Na een feestelijke 50e editie blikt het voltallige...
KENNISMAKINGSAVONDEN URGENT.FM LIVE / ONLINE
none | Podium |
di 12.09.2023 |
Urgent.fm is het medialab van de Universiteit Gent en de Gentse stadsradiozender, diepgeworteld in het Gentse cultuur- en muzieklandschap. Urgent.fm laat je experimenteren met diverse...
TIG 9 - KUNST ZKT HUIDGENOOT: SCHRIJF JE IN
none | Podium |
ma 24.10.2022 |
Het jaarlijkse kunstenfestival van Urgent.fm en Tumult.fm TUMULTINGENT strijkt opnieuw neer in De Krook voor haar negende editie. Deze keer krijgt kunst echter geen plaats in het...